MATEMATIK

Her kan der hentes opgaver til matematik

Opgave 1 - Hestespillet

Eleverne skal lave deres eget brætspil med trav- og galopsport som tema. Det kan være med quiz og/eller med terninger som det, der driver spillet.

Det skal være et spil, hvor det gælder om at få sin hest først over målstregen.

Tænk kreativt, skab sjove spil, og lad eleverne prøve hinandens spil, når de er færdige.

Snak indledningsvis med eleverne om, hvilke typer spil de kender, og hvilke spil de måske kan lade sig inspirere af?

Brug store stykker karton som spilleplade, og lad eleverne have adgang til masser af tuscher, farvet karton og små ting, der kan omformes til spillebrikker (træ, plasticdimser m.m.).

Husk også en kasse med terninger.

Opgave 2 - Fart

Elvernes målinger fra Natur og Teknologi-opgaven Fart 1 er grundlaget for denne matematikopgave. Derfor arbejder de videre i de samme grupper og bruger de målinger, de har indskrevet i skemaet.

Nu bliver det lidt svært, men ved fælles hjælp skal det nok lykkes. Eleverne skal beregne, hvor hurtigt de og hestene løber i km/t. Det er for en 3. klasse et svært regnestykke, men hvis de får formlen, en lommeregner og lidt hjælp, så kan det godt lade sig gøre. Ikke alle vil forstå metoden, men at nå frem til et km/t-resultat vil for alle give mening. Det er en betegnelse, de fleste kender og kan forholde sig til.

Opgaven til eleverne kan downloades her: